Kompetencje „miękkie” nie istnieją

20.12.2018
Z reguły ceni się konkretną wiedzę i umiejętności, np. techniczne (kompetencje „twarde”), ale to brak kompetencji „miękkich” powoduje konflikty i niską efektywność pracy. 
 
Podział wydaje się naturalny – na rozumiane przez wszystkich kompetencje „twarde”, bo są konkretne oraz niezrozumiałe kompetencje „miękkie”. Jednak nazywanie wielu umiejętności „miękkimi” nie oddaje ich ważności. Przez nazewnictwo uważamy je za warte posiadania, ale nie kluczowe. Fakty jednak są takie, że to właśnie kompetencje miękkie, choć trudniej mierzalne, są istotne z punktu widzenia pracodawcy. Firmy oczekują nie tylko doświadczenia, ale chcą by ich pracownicy posiadali również kompetencje miękkie, które pozwolą im efektywnie pracować w zespole i rozwijać się w firmie. Są one bardzo ważne przy ustalaniu zasad współpracy  w zespole oraz zakresu odpowiedzialności Dlatego nazywamy je strategicznymi. 

Kompetencje „miękkie”, inaczej: strategiczne

Najprościej rzecz ujmując kompetencje strategiczne to rodzaj zachowań, których wybór ułatwia nam osiąganie celów indywidualnych, zespołowych, a w końcu celów biznesowych. Co więcej, nasze zachowania są wynikiem kombinacji naszej wiedzy, umiejętności, doświadczeń, postaw i cech osobowości oraz konkretnej sytuacji (zawodowej), która przed nami stoi. W takich sytuacjach musimy podjąć działanie (zachowanie), a ono  zależy właśnie od ww. elementów. 

Okazuje się także, że komunikatywność, orientacja na cel i zaangażowanie, proponowanie ulepszeń, koncentracja na wysokiej jakości pracy oraz stałe doskonalenie się, są o wiele trudniejsze  do nauczenia się, niż obsługa lub programowanie maszyn i urządzeń, np. sterowników cyfrowych. 

Nauczenie się kompetencji, które gwarantują wzrost efektywności pracy, wymaga pracy nad sobą - opanowaniem ego, świadomości emocji (np. stresu), patrzeniem na i ocenianiem siebie oraz współpracowników, którzy ciągle nas zaskakują. Nauka kompetencji technicznych wymaga pracy nad przewidywalnym urządzeniem lub procesem. To drugie wydaje się znacznie prostsze. 

W praktyce lepiej jest współpracować z kimś, z kim możemy się „dogadać”, niż z ekspertem, nawet wysokiej klasy, z którym nie możemy znaleźć wspólnego języka. Taka sytuacja oznacza tylko problemy w realizacji zadania, a nawet całego projektu. Dlatego wolimy współpracować z kimś (jeśli mamy wybór), kto może nie posiada całej wiedzy, ale chętnie się jej nauczy i nam ją przekaże oraz zadba o wspólne wykonanie zleconego nam zadania.  

Kompetencje a realny biznes

Według ostatnich badań aż 40% stanowisk w Polsce zagrożonych jest automatyzacją.  Jednak robotyka i automatyka, zastępują głównie kompetencje techniczne, ale nie miękkie, związane z relacjami i efektywnością pracy, tych trudno się nauczyć. 

Z badań przeprowadzonych przez LinkedIn w 2018 roku wśród 2000  liderów biznesowych  z całego świata wynika, że głównymi kompetencjami, tymi  najbardziej wartościowymi, są przywództwo, komunikacja, współpraca i zarządzanie czasem. Czy takie wyniki badań powodują, że kompetencje techniczne są mniej ważne? Z pewnością nie, bo tych umiejętności każda firma i zespół potrzebuje. Ale połączenie kompetencji technicznych ze strategicznymi powoduje, że wykonujemy zadania terminowo i z wysoką jakością w dobrej współpracy z każdym, kogo potrzebujemy, żeby takie zadanie wykonać.  

Zidentyfikowane w TAURONIE kompetencje i związane z nimi zachowania są kluczowe dla osiągnięcia celów i realizacji zadań na każdym stanowisku pracy. Stąd nazywamy je kompetencjami strategicznymi i wartościujemy tak samo, jak kompetencje techniczne.  

Takie podejście do Modelu kompetencyjnego jest wynikiem budowanej świadomości pracowników TAURONA, że dzięki konkretnym kompetencjom i zachowaniom można skutecznie zawierać ustalenia ze współpracownikami, ustalać zakresy odpowiedzialności i utrzymywać wysoką efektywność pracy. 

Dlatego, np. zaangażowanie w pracę zespołową, proponowanie ulepszeń, koncentracja na wysokiej jakości pracy oraz stałe doskonalenie się (kompetencje wyróżnione w Modelu kompetencyjnym Grupy TAURON dla Członka Zespołu) w połączeniu z kompetencjami technicznymi pozwalają wykonywać zadania terminowo i z wysoką jakością dzięki partnerskiej i efektywnej współpracy.