Gdy pracownik jest szczęśliwy

29.03.2019
Na temat tego, czym jest szczęście powstało wiele traktatów filozoficznych i prac psychologicznych, ale badaniem szczęścia zajmuje się także wiele innych dziedzin nauki. Słowem, szczęście jest kategorią, która od zarania dziejów stanowi przedmiot ludzkiej refleksji.
Nie tak dawno, bo 20 marca obchodziliśmy kolejny Międzynarodowy Dzień Szczęścia, ustanowiony rezolucją Zgromadzenia Ogólnego ONZ 28 czerwca 2012 roku. Warto przypomnieć, że jego uchwalenie wywodzi się z dyplomatycznej kampanii maleńkiego, himalajskiego państewka – królestwa Buthanu. To właśnie w Buthanie po raz pierwszy w 1972 roku zaczęto stosować wskaźnik szczęścia narodowego służący do bardziej kompleksowej oceny jakości życia, niż rozpowszechniony, głównie przez ekonomistów, wskaźnik PKB.

Rezolucja ONZ stwierdza, że "Dążenie do szczęścia jest podstawowym celem człowieka", uznając jednocześnie potrzebę bardziej kompleksowego, sprawiedliwego i zrównoważonego podejścia do rozwoju gospodarczego, który promuje zrównoważony rozwój, walkę z ubóstwem, szczęście i dobrobyt dla wszystkich narodów. Każdego roku 20 marca publikowany jest raport ONZ przedstawiający ranking najszczęśliwszych krajów do życia. Od początku jego publikacji w czołówce znajdują się zawsze kraje skandynawskie , raz po raz zmieniając się miejscami, ranking zamykają kraje afrykańskie. Raport powstaje w oparciu o sześć aspektów: PKB na głowę mieszkańca, długość życia w zdrowiu według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), wsparcie społeczne, postrzeganą swobodę podejmowania decyzji życiowych, szczodrość, rozumianą, jako skłonność do angażowania się w wolontariat i akcje charytatywne, poziom postrzeganej korupcji.

Naukowcy podkreślają w raporcie, że osobiste szczęście jest silnie związane z atmosferą panującą w społeczeństwie i otoczeniem. Solidarność, hojność, wolność w podejmowaniu życiowych decyzji oraz zaufanie do rządu i urzędów są istotnymi czynnikami, generującymi osobiste szczęście. W ostatnim raporcie Polska zajęła 40 miejsce, pocieszające może być to, że rok do roku są to miejsca o kilka szczebelków wyżej w drabinie (za 2017 rok było to 42 miejsce).

Pieniądze szczęścia nie dają, ale każdy z nas chciałby się o tym przekonać na własnej skórze, można często usłyszeć. Aspekty brane pod uwagę w raporcie ONZ wynikają z tego, że naukowcy badający odczuwanie szczęścia uważają, że składają się na nie zdrowie, poczucie wspólnoty i rozkosz czyli wszystko to, czego nie da się zdobyć za pieniądze. To konkretne przeżycia czynią ludzi bardziej szczęśliwymi niż posiadanie. Uszczęśliwiać może przynależność do różnych grup społecznych, wspólnot, dobra muzyka, czy smaczny posiłek, podróże do pięknych miejsc, czy towarzyskie spotkania. Badacze z uniwersytetu Princeton doszli do wniosku na podstawie wieloletnich badań, że „pieniądze dają szczęście przede wszystkim krótko po zakończeniu edukacji. Na przykład przy pierwszej sutej wypłacie. Jednak od przychodów powyżej 60.000 euro rocznie zadowolenie nie przyrasta już tak szybko i nie są w stanie tego zmienić ani podwyżki pensji, ani wygrana w totolotka”.

Richard Easterlin, kalifornijski badacz szczęścia, mówi: „Gdy podstawowe potrzeby człowieka zostały już zaspokojone, wówczas wzrost ekonomiczny nie powoduje wzrostu zadowolenia narodu”. Kraje o wysokim wzroście, w tym Chiny, nie zajmują wysokich miejsc w rankingu. Wszystkie badania prowadzone przez psychologów pracy pokazują regularnie na ścisłą korelację pomiędzy poczuciem osobistego szczęścia a wydajnością i jakością pracy ludzkiej. Nie ma wątpliwości, że poczucie zadowolenia i szczęścia pracownika wpływa na realizację zadań i wyniki organizacji. Badania naukowców m.in. z Uniwersytetu w Warwick wskazują, że szczęśliwi pracownicy są o 12 proc. bardziej produktywni. Mają więcej energii, działają lepiej z innymi, są bardziej twórczy, rzadziej chorują, mniej martwią się popełnianiem błędów - co ważne rzadziej je popełniają - do tego szybciej się uczą i podejmują lepsze decyzje.

Badania Human Power, realizowane cyklicznie w Polsce pokazują jak szczęście osobiste, odczuwane przez pracowników wpływa na ich jakość pracy i działanie organizacji. Z ostatniego raportu „Praca, moc, energia w polskich firmach” wynika, że ponad połowa pytanych (55,1 proc.) rozpoczyna dzień pracy z optymizmem i zapałem. Tylko co piąty badany był przeciwnego zdania. 50 % ankietowanych zadeklarowało, że wykonuje swoje zadania z ogromną satysfakcję i radością. Zaś tylko 14,9 proc. poinformowało, że nie odczuwa satysfakcji wykonując swoje obowiązki.

W Grupie TAURON przeprowadzamy cykliczne badania zadowolenia pracowników. W ostatnim badaniu 84% pracowników uznało, że ich zaangażowanie zawodowe i emocjonalne jest wysokie. W całej Grupie TAURON aż 80 % wysoko oceniło swoje relacje, a 74 % cechuje wysoki poziom satysfakcji zawodowej. Starania podejmowane na rzecz ciągłej poprawy zadowolenia pracowników z pracy, jak widać przynoszą efekty, ale jednocześnie wyniki badań, biorąc pod uwagę przytoczone wcześniej zależności pomiędzy szczęściem osobistym a jakością i efektywnością pracy pozwalają sądzić, że pracownicy Grupy TAURON wysoko oceniają swoje osobiste szczęście a szczęśliwy pracownik to najlepszy pracownik, na jakiego może liczyć pracodawca.