Porady

Gdy handlowiec proponuje Ci umowę...

Warto wiedzieć

Pamiętaj, że gdy podpiszesz umowę oświadczasz, że zgadzasz się z zapisami tego dokumentu! Nawet jeśli:

  • nie rozumiesz tego dokumentu
  • nie jesteś pewien zapisów w umowie
  • sprzedawca powiedział Ci, że warunki będą inne niż zapisane w dokumencie
  •  

Dlatego zapamiętaj złotą zasadę bezpiecznego konsumenta: 

Nigdy nie podpisuj umowy, jeśli nie jest dla Ciebie zrozumiała! 

Odstąpienie od umowy

Masz prawo zrezygnować z zawartej umowy, bez podawania przyczyny odstąpienia w ciągu 14 dni od jej podpisania. Sprzedawca nie może obciążyć Cię z tego tytułu żadną karą umowną.

Zobacz jak się zachować:

  • Wyobraź sobie...

    .... w sobotni poranek, w środku sprzątania ktoś zapukał do Twojego mieszkania. Otwierasz drzwi i widzisz elegancko ubranego mężczyznę. Informuje Cię on, że ma dla Ciebie atrakcyjną ofertę na prąd lub gaz. Chciałby Ci ją przedstawić. Typowa sytuacja, prawda? Tak często ktoś próbuje nam coś zaproponować, sprzedać. Czy oznacza to że ta oferta jest niekorzystna, a Ty wpuściłeś do domu oszusta? Niekoniecznie. Różnorodność proponowanych ofert na rynku jest dla konsumentów korzystna – można wśród nich wybrać właśnie to, co nam najbardziej odpowiada. Klucz do sukcesu, to być ostrożnym i świadomym konsumentem.

    TWOJE KROKI BEZPIECZEŃSTWA

    Przygotuj miejsce do komfortowej rozmowy. Zaproponuj handlowcowi, aby usiadł. Przygotuj sobie coś do pisania, kalkulator. 
    Sprawdź tożsamość handlowca i firmę, jaką reprezentuje. Poproś o identyfikator. Zapisz sobie te dane. Będziesz mógł później skontaktować się z tą firmą i upewnić się, czy ten agent naprawdę reprezentuje tę firmę.
    Notuj najważniejsze informacje, które przedstawiciel Ci podaje! Stawki (brutto, netto), okres obowiązywania umowy, warunki, dodatkowe usługi, opłaty.
    Pytaj, pytaj i jeszcze raz pytaj! Jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe koniecznie dopytuj. Nie wstydź się swojej niewiedzy. Masz prawo nie znać się na tej specyficznej branży.
    Dokładnie czytaj dokumenty, które handlowiec Ci prezentuje. Zweryfikuj najważniejsze informacje! Stawki (brutto, netto), okres obowiązywania umowy, warunki, dodatkowe usługi, opłaty.
    Jeśli podpisałeś umowę pamiętaj, aby handlowiec zostawił Ci wszystkie dokumenty, a przede wszystkim: umowę, niezbędne załączniki do umowy, oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Zachowaj wszystkie dokumenty, które podpisałeś. Będziesz mógł je przejrzeć w wolnej chwili i ponownie przeanalizować w razie jakichkolwiek wątpliwości. Pamiętaj, że masz 14 dni na odstąpienie od umowy, jeśli zmienisz zdanie.

    Jeśli z jakiegoś powodu zdecydujesz się na odstąpienie od umowy - kliknij w przycisk poniżej i przeczytaj, jak to zrobić.

  • Wyobraź sobie...

    ..., że w środku zakupów w hipermarkecie lub podczas gotowania obiadu, odbierasz telefon. Po drugiej stronie słyszysz miły kobiecy głos. Informuje Cię on o atrakcyjnej ofercie dotyczącej prądu lub gazu, z której możesz skorzystać. Konsultantka chce przedstawić Ci tę ofertę.

    Czy zawarcie umowy „przez telefon” jest bezpieczne?

    Jakie korzyści i niebezpieczeństwa niesie ze sobą ten sposób przyjmowania oferty ?

    Przy zawieraniu umowy przez telefon konsultant najczęściej przedstawia Ci ofertę i stara się pozyskać Twoją zgodę na zawarcie umowy. Następnie otrzymujesz pocztą lub kurierem dokumenty do podpisu. Z chwilą, gdy podpiszesz umowę, zobowiązujesz się do jej przestrzegania. Najważniejszą i główną korzyścią zawierania umowy „przez telefon” jest fakt, że rozmowa jest nagrywana, a nagranie – jeśli sobie tego zażyczysz po zawarciu umowy – może być Ci przekazane. Fakt, że słowa sprzedawcy są rejestrowane, znacznie poprawia Twoje bezpieczeństwo. Sprzedawca nie będzie taki skłonny do przekazania Ci informacji fałszywych, ponieważ łatwo będzie Ci to udowodnić w przypadku reklamacji. Możesz spokojnie skupić się na warunkach oferty i zadać tyle pytań, ile potrzebujesz, aby rozwiać wszystkie swoje wątpliwości i podjąć decyzję. Umowa zawarta w ten sposób wiąże się z ryzykiem wprowadzenia Cię w błąd i ostatecznie podpisania umowy niekorzystnej.

    Niebezpieczeństwa na które jesteś narażony, to:
    podanie nieprawdziwych stawek i warunków umowy podczas rozmowy, sprzeczność danych przedstawionych podczas rozmowy, z danymi na dokumentach, utrudniona komunikacja z konsultantem. 
    Zdarza się, że konsultanci mówią niewyraźnie lub szybko albo unikają jasnej odpowiedzi na Twoje pytanie. Ponadto, podczas niezapowiedzianej rozmowy trudno Ci sprawdzić warunki umowy i porównać je z Twoją aktualną umową. Wreszcie, niespodziewane połączenie może trafić się w czasie i miejscu dla Ciebie niekomfortowym. W takim wypadku poproś konsultanta o oddzwonienie w porze, która Ci odpowiada.

    Pamiętaj!

    Czas i miejsce, ustal termin dogodny dla siebie!
    Bądź przygotowany do rozmowy. Wyciągnij aktualną umowę, porównaj stawki. Przygotuj notatnik, kalkulator i długopis.
    Sprawdź tożsamość handlowca, z którym rozmawiasz. Zapisz sobie jego dane wraz z datą i godziną rozmowy.
    Stawki (brutto i netto), okres obowiązywania umowy, warunki, dodatkowe usługi, opłaty – wszystko koniecznie zapisz
    Jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe, jeśli agent czegoś nie dopowiedział, lub powiedział niewyraźnie – koniecznie dopytuj. Nie wstydź się swojej niewiedzy. Masz prawo nie znać się na tej specyficznej branży.
    Zdecydowałeś się podpisać umowę? To świetnie. Prawdopodobnie konsultant wyśle do Ciebie dokumenty pocztą lub kurierem. Ustal z nim, kiedy te dokumenty do Ciebie dotrą i co masz podpisać. 
    Zanim złożysz podpis na przysłanych Ci dokumentach, upewnij się, że warunki umowy są dokładnie takie, jakie ustaliłeś z konsultantem. Zawarcie umowy to bardzo ważna decyzja i musisz zrobisz wszystko, co możesz, aby nie żałować tej decyzji, dlatego nie pozwól się poganiać.
    Dokumenty powinieneś dostać w 2 egzemplarzach. Najczęściej po podpisaniu obydwu egzemplarzy jeden komplet dokumentów trafia do sprzedawcy, a drugi powinien zostać u Ciebie. Nie pozwól sobie zabrać wszystkich dokumentów!
    Podpisanie umowy to nie koniec! Zachowaj wszystkie dokumenty, które podpisałeś.  Będziesz mógł je przejrzeć w wolnej chwili i ponownie przeanalizować w razie jakichkolwiek wątpliwości. Pamiętaj, że masz 14 dni na ewentualne odstąpienie od umowy, jeśli zmienisz zdanie. 
  • Po słowach

    NA TE SFORMUŁOWANIA UWAŻAJ! Jeżeli przedstawiciel używa poniższych argumentów, powinieneś ograniczyć zaufanie do tej osoby. Prawdopodobnie usiłuje wprowadzić Cię w błąd.

    • musi Pan podpisać umowę bo nie będzie miał Pan prądu  
    • musi Pan podpisać bo wszyscy w tym bloku podpisali 
    • nasza firma przejęła zadanie fakturowania Pani firmy i dlatego trzeba to podpisać
    • jeżeli Pani nie podpisze – rachunki wzrosną
    • wysyłaliśmy do Państwa umowę którą należało wypełnić. Pani nie odesłała, dlatego przyszedłem
    • nasza firma przejęła Państwa firmę
    • teraz wszyscy muszą to podpisać, to wymóg Unii Europejskiej

    Wszystkie powyższe komunikaty są „z życia wzięte”. Niech powyższe fałszywe oświadczenia obudzą Twoją czujność! 

    Po zachowaniu 

    1. Oszust zmienia wersje. Co powinno wzmożyć Twoją czujność?
      - kiedy przedstawiciel handlowy podaje Ci wysokość stawki, raz podając jedną wartość, a później inną,
      - zmienia zdanie,
      - zmienia warunki umowy podczas rozmowy z Tobą,
      - podaje sprzeczne informacje.
    2. Oszust podaje informacje sprzeczne z dokumentami, które przekazał. Jeżeli agent powiedział Ci, że stawka stała wynosi 7 zł miesięcznie, a na dokumentach podano 18,99 – prawdopodobnie chce wprowadzić Cię w błąd.
    3. Oszust próbuje manewrować stawkami brutto i netto, aby Cię zmylić. Trudno jest w myślach szybko dodać lub odjąć podatek VAT, zwłaszcza w stresującej sytuacji. Większość osób, kiedy usłyszy, że opłata stała wynosi 5,89 zł netto, zaakceptuje podaną wyższą cenę brutto. Nie przeliczy przy tym, czy naprawdę doliczono tylko VAT. Przeliczenie stawki z podatkiem i bez podatku jest łatwe!

    Zanotuj sobie ten wzór:

    NETTO x 1,23 = BRUTTO
    BRUTTO / 1,23 = NETTO


    * Przy uwzględnieniu VAT = 23% dla energii elektrycznej i gazowej. (stan na 2017 r.)
    Każdy kalkulator policzy w 2 sekundy, czy agent mówi prawdę! Dlatego weryfikuj każdą podaną stawkę i przelicz sobie, jeśli nie masz pewności, wartość z podatkiem VAT i bez tego podatku.

     

  • Czy znalazłeś odpowiedź na swoje pytanie?

    Czy informacje były przydatne?

RADZIMY - jak bezpiecznie zawierać umowę

Czas i miejsce

Podpisuj umowę w dogodnym dla Ciebie terminie i miejscu.

Sprawdź tożsamość handlowca

Zapytaj o imię i nazwisko. Zanotuj ! Zapisz także nazwę firmy, którą reprezentuje.

Bądź przygotowany do rozmowy

Koniecznie przygotuj sobie coś do pisania i kalkulator. Zastanów się o co chciałbyś zapytać handlowca.

Przedstawienie oferty

Zapisz sobie stawki i ceny zaproponowane przez sprzedawcę. Zawsze ustal, czy podane stawki zawierają podatek VAT (ceny brutto), czy są podane bez VATu (ceny netto).

Pytaj, dopytuj i notuj!

Coś budzi Twoje wątpliwości? Nie wstydź się pytać! Pytaj tak długo, aż wszystko będzie dla Ciebie jasne.

Zdecydowałeś się podpisać umowę?

Zadbaj o to, aby pozostawiono Ci komplet wszystkich dokumentów które podpisałeś.

Podpisanie umowy to nie koniec!

Jeśli podpisałeś umowę po za siedzibą danej firmy – masz prawo od niej odstąpić, jeśli zmienisz zdanie. Przemyśl jeszcze swoją decyzję!

Byłeś świadkiem próby wprowadzenia w błąd przez nieuczciwego sprzedawcę prądu lub gazu?

Formularz zgłoszeniowy

Dzięki Twojemu zgłoszeniu będziemy mogli jeszcze lepiej chronić naszych klientów przed nieuczciwymi handlowcami.

W razie wątpliwości

Zapraszamy na naszą infolinię 

555 444 555

czynną od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 - 20.00

koszt połączenia zgodnie z taryfą Twojego operatora

Quiz

Sprawdź się!  Zobacz, czy wiesz jak bezpiecznie zawierać umowę i nie dać się oszukać.

Przypominamy!

TAURON nie chodzi po domach! Uważaj na oszustów, którzy próbują wprowadzić w błąd hasłami takimi jak „musisz zaktualizować umowę”, lub „musisz zmienić operatora”.
A przecież - nic NIE MUSISZ podpisywać!