Ważne!

Do 28 lutego firmy powinny złożyć Informację o pomocy, żeby ceny maksymalne prądu za drugie półrocze 2024 roku mogły pozostać utrzymane.

Jeśli tego nie zrobią, doliczymy do faktur za ten okres różnicę pomiędzy ceną maksymalną, a ceną wynikającą z indywidualnych umów biznesowych wraz z odsetkami.

Wypełnij łatwo formularz na stronie.

Co musisz zrobić, aby utrzymać cenę maksymalną w okresie 1 lipca – 31 grudnia 2024 roku

Do 28 lutego 2025 roku musisz przekazać nam informację o otrzymanej do tej pory pomocy.

Jeśli tej informacji nie otrzymamy w podanym terminie, doliczymy do faktur różnicę pomiędzy ceną maksymalną, a ceną, która wynika z umowy w rozliczeniach
od 1.07.2024 r. do 31.12.2024 r. Doliczymy też odsetki ustawowe.

Wartość udzielonej pomocy publicznej, pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie, sprawdzimy na podstawie złożonej przez Ciebie informacji.

Uzupełnij Informację o pomocy w naszym elektronicznym formularzu:

Wypełnij formularz

Wzór Informacji o pomocy znajdziesz również w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Najczęściej zadawane pytania

Jeśli nie otrzymałem innej pomocy niż cena maksymalna, to czy muszę składać Informację o pomocy?

Rozwiń

Tak, powinieneś dostarczyć nam Informację o pomocy. Zaznacz, że nie uzyskałeś pomocy publicznej, pomocy de minimis albo pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.

Czy stosowanie ceny maksymalnej w odniesieniu do małego i średniego przedsiębiorcy jest pomocą de minimis?

Rozwiń

Tak, cena maksymalna, którą stosowaliśmy od 1 lipca do 31 grudnia 2024 roku w rozliczeniach z małym i średnim przedsiębiorcą jest pomocą de minimis zgodnie z art. 37 Ustawy [1].

Moja firma ma status małego/średniego przedsiębiorstwa. Czy mam obowiązki względem TAURONA w związku ze stosowaniem ceny maksymalnej?

Rozwiń

Tak. Koniecznie przedstaw nam informacje o pomocy na podstawie wzoru opublikowanego w Biuletynie Informacji Publicznej – „Informacja udzielana na podstawie ustawy z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym [2] dotycząca pomocy publicznej, pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie” za pośrednictwem naszego formularza.

Jakie są limity pomocy de minimis w odniesieniu do małego i średniego przedsiębiorstwa?

Rozwiń

Limit pomocy de minimis to 300 000 EUR dla jednego przedsiębiorstwa w okresie trzech lat. Do limitu kwotowego dodaje się także „podmioty powiązane”.

W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, które prowadzą działalność w zakresie: produkcji podstawowej produktów rolnych, limit ten to 50 000 EUR, a działających w sektorze rybołówstwa i akwakultury limit to 30 000 EUR.

Jak liczyć okres 3 lat?

Rozwiń

Trzy minione lata
- dla pomocy de minimis i de minimis w sektorze rolnym liczymy wstecz od daty złożenia Informacji, czyli jeśli Informacja została złożona 10 stycznia 2024 r. – okres 3 minionych lat przypada na 10 stycznia 2021 do 10 stycznia 2024.
- dla pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury oznaczają 3 lata podatkowe. Przez trzy lata podatkowe należy rozumieć, okres 2 poprzednich lat podatkowych oraz bieżący rok podatkowy.

Do sumy w formularzu pomocy de minimis nie należy doliczać pomocy jaką są ceny maksymalne zastosowane przez TAURON.

Co się stanie, jeśli przekroczę wyznaczone limity pomocy de minimis?

Rozwiń

Jeżeli jesteś małym lub średnim przedsiębiorcą i w wyniku zastosowania ceny maksymalnej przekroczysz wyznaczony limit, wezwiemy Cię do zwrotu kwoty pomocy de minimis. W wezwaniu wskażemy Ci kwotę zwrotu. Rozliczenia zwrotu wykonamy w ramach rozliczeń w kolejnych okresach rozliczeniowych.

Czy stosowanie ceny maksymalnej w odniesieniu do mikroprzedsiębiorcy jest pomocą publiczną?

Rozwiń

Tak, cena maksymalna, którą stosowaliśmy od 1 lipca do 31 grudnia 2024 roku w rozliczeniach z mikroprzedsiębiorcą zgodnie z art. 38 Ustawy [1] jest pomocą publiczną udzielaną na podstawie art. 19c rozporządzenia UE [5] i po spełnieniu określonych w nim warunków.

Jakie są limity pomocy publicznej w odniesieniu do mikroprzedsiębiorstwa?

Rozwiń

200 000 EUR na beneficjenta w ciągu jednego roku kalendarzowego. W przypadku mikroprzedsiębiorstw, które prowadzą działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych limit ten to 25 000 EUR na beneficjenta na rok kalendarzowy, a w przypadku mikroprzedsiębiorstw, które prowadzą działalność w sektorach rybołówstwa i akwakultury - 30 000 EUR na beneficjenta na rok kalendarzowy.

Co się stanie, jeśli przekroczę wyznaczone limity pomocy publicznej?

Rozwiń

Jeżeli jesteś mikroprzedsiębiorcą i w wyniku zastosowania ceny maksymalnej przekroczysz wyznaczony limit, wezwiemy Cię do zwrotu kwoty pomocy publicznej. W wezwaniu wskażemy Ci kwotę zwrotu. Rozliczenia zwrotu wykonamy w ramach rozliczeń w kolejnych okresach rozliczeniowych.

Jak liczyć okres jednego roku przy sprawdzeniu limitu otrzymanej pomocy?

Rozwiń

Należy zsumować pomoc publiczną otrzymaną w roku 2024. Suma pomocy nie może przekroczyć limitów określonych w Rozporządzeniu [5]. Do sumy w formularzu pomocy publicznej nie należy doliczać pomocy jaką są ceny maksymalne zastosowane przez TAURON.

Jaka jest wartość udzielonej mi pomocy publicznej lub pomocy de minimis?

Rozwiń

Wartość pomocy stanowi wysokość rekompensaty. Wyślemy Ci zaświadczenie o wysokości udzielonej pomocy de minimis lub informację o wysokości udzielonej pomocy publicznej.

Moja firma posiada status mikroprzedsiębiorstwa. Czy mam obowiązki względem TAURONA w związku ze stosowaniem ceny maksymalnej?

Rozwiń

Tak. Koniecznie przedstaw nam informacje o pomocy na podstawie wzoru opublikowanego w Biuletynie Informacji Publicznej – „Informacja udzielana na podstawie ustawy z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym [2] dotycząca pomocy publicznej, pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie” za pośrednictwem naszego formularza.

Do kiedy mam czas by złożyć informację o pomocy?

Rozwiń

Informacje o pomocy należy dostarczyć nam w nieprzekraczalnym terminie do 28.02.2025 r. [2].

W jaki sposób mogę dostarczyć Informację o pomocy?

Rozwiń

MAM PODPIS ELEKTRONICZNY
Uzupełnij Informację o pomocy w naszym elektronicznym formularzu
Następnie wygeneruj dokument w formacie pdf, podpisz elektronicznie i odeślij jako załącznik do formularza. Masz czas do 28.02.2025 r.

Co oznacza podpis elektroniczny [6]:

  • podpis kwalifikowany elektroniczny
  • podpis zaufany
  • podpis osobisty (certyfikat z e-Dowodu)


NIE MAM PODPISU ELEKTRONICZNEGO
Jeżeli nie masz podpisu elektronicznego:
  1. Uzupełnij informację o pomocy w naszym elektronicznym formularzu,
  2. Wygeneruj dokument w formacie pdf,
  3. Wydrukuj wygenerowany dokument,
  4. Wydrukowany dokument podpisz Ty lub osoba upoważniona do działania w imieniu Twojej firmy,
  5. Oryginał podpisanego dokumentu przekaż niezwłocznie, nie później niż do 28.02.2025 r.:
    • pocztą tradycyjną na adres: TAURON Obsługa Klienta sp. z o.o. , ul. Lwowska 23, 40-389 Katowice (liczy się data nadania),
    • osobiście, w wybranym punkcie obsługi klienta, których listę zamieściliśmy na tauron.pl/pok. Nie musisz umawiać się na wizytę.

 

Jakie są konsekwencje niezłożenia informacji o pomocy?

Rozwiń

Jeżeli nie dostarczysz informacji o pomocy do 28.02.2025 r., skorygujemy Twoje rozliczenia za okres od 1.07.2024 r. do 31.12.2024 r. Doliczymy do Twoich faktur różnicę pomiędzy ceną maksymalną, a ceną wynikającą z Twojej umowy. Uwzględnimy również odsetki ustawowe od dnia rozliczenia.

Czy otrzymam zaświadczenie o wysokości udzielonej pomocy de minimis lub o pomocy publicznej?

Rozwiń

Wyślemy Ci zaświadczenie o wysokości udzielonej pomocy de minimis lub informację o wysokości udzielonej pomocy publicznej.

Czy upust 10% jest pomocą?

Rozwiń

Nie, upust 10% nie jest pomocą publiczną ani pomocą de minimis.

1 Ustawa z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego.

2 Ustawa z 27 listopada 2024 r o zmianie ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku oraz w 2024 roku oraz niektórych innych ustaw.

3 Ustawa z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

4 Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis – które zastąpiło rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.

5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, ze zm.6).

6 Dokumenty opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.