PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI
Jeśli Twoje mieszkanie pochodzi z rynku wtórnego, w ciągu 14 dni od momentu zakupu poinformuj o tym fakcie urząd miasta, gminy lub dzielnicy, w której znajduje się nieruchomość.
Od tej pory przygotuj się na płacenie raz w roku podatku od nieruchomości. Do urzędu zabierz ze sobą:
kopię aktu notarialnego, którą zostaw jako załącznik do deklaracji na podatek od nieruchomości,
deklarację podatkową.
WPIS DO KSIĄG
Kolejną ważną kwestią jest wpis do księgi wieczystej.
Dokonasz go w wydziale ksiąg wieczystych w sądzie rejonowym.
Postaraj się tym zająć jak najszybciej, zwłaszcza jeśli zakup mieszkania finansujesz z kredytu.
Może się zdarzyć, że do czasu uzyskania wpisu będziesz płacić wyższą ratę w związku z dodatkowym zabezpieczeniem banku.
LICZNIK PRĄDU
W kolejnym kroku zajmij się licznikami. Jeśli masz mieszkanie z rynku pierwotnego, skontaktuj się z dostawcami prądu, gazu, wody i je załóż. Jeśli kupiłeś mieszkanie z rynku wtórnego, wystarczy, że liczniki przepiszesz.
Czy to my dostarczamy prąd do Twojego mieszkania? Mamy dobrą wiadomość: licznik przepiszesz łatwo i wygodnie przez internet! Wystarczy, że:
1. zalogujesz się do serwisu Mój TAURON,
2. wypełnisz protokół zdawczo-odbiorczy - tylko swoją część,
3. osoba, która zdaje licznik wypełnia swoją część protokołu.
Zaloguj się
Nasz protokół zdawczo-odbiorczy nie służy tylko rozliczeniu się osoby zdającej licznik, ale jest jednocześnie przekazaniem licznika nowemu właścicielowi. Zawiera on wszystkie konieczne dane do nowej umowy, dzięki czemu składając protokół, w prosty sposób zawierasz z nami umowę na prąd.
OPŁATA ZA UŻYTKOWANIE WIECZYSTE
Jeśli nieruchomość stoi na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste w Urzędzie Mienia Skarbu Państwa, zgłoś siebie jako użytkownika wieczystego tego terenu i dokonaj odpowiedniej opłaty.
Nie musisz tego robić osobiście. Wystarczy, że skontaktujesz się z urzędem drogą mailową. Nie zapomnij załączyć skanu aktu notarialnego.
ZAMELDUJ SIĘ
Od 2018 r. miało nie być w Polsce obowiązku meldunkowego. Tak się jednak nie stało, dlatego w kolejnym kroku zamelduj w nowym miejscu zamieszkania. Możesz zameldować się przez internet, jeśli posiadasz profil zaufany ePUAP lub kwalifikowany podpis elektroniczny. Jeśli go nie masz, to pozostaje droga tradycyjna.
Udaj się do urzędu miasta lub gminy z następującymi dokumentami:
kopię aktu notarialnego lub odpis z księgi wieczystej,
formularz zgłoszenia pobytu stałego,
dowód osobisty.
Pamiętaj też, by zaktualizować dokumenty, przede wszystkim wymień prawo jazdy. Dowodu osobistego wymieniać nie musisz. Zaktualizuj też swoje dane w banku, u operatora telefonicznego, w miejscu pracy, w szkole, w której uczy się Twoje dziecko i w firmie ubezpieczeniowej.
A teraz odetchnij
To była długa droga, ale udało Ci się ją przejść w całości. Formalności po zakupie mieszkania jest trochę, ale najważniejsze masz już za sobą. Teraz już tylko możesz cieszyć się swoim nowym mieszkaniem.
Gratulujemy!
Wydaje Ci się, że formalności po zakupie mieszkania jest sporo, ale spójrz na to inaczej: tak naprawdę to jedynie 5 kroków. Tylko tyle dzieli Cię od pełnego spokoju ducha. Gdy je przejdziesz, urządzanie mieszkania będzie prawdziwą przyjemnością. Trzymamy kciuki!