Jak zarządzać emocjami klienta w energetyce
11.09.2018Aby zbudować dobre skojarzenia klienta z branżą energetyczną, warto skupić się na bardzo dobrej obsłudze klienta. To właśnie ona może stanowić naszą przewagę konkurencyjną. Jeśli jest dobra- wzbudzi w kliencie pozytywne doświadczenia.
Doświadczenia klienta
Klient, który korzysta z usług TAURONA, doświadcza wielu wrażeń i emocji, które pochodzą z różnych punktów styku z naszą firmą. Interakcje te mogą mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny charakter. Nazywamy je doświadczeniem klienta. Najważniejsze są doświadczenia w tak zwanych momentach prawdy. Mamy tu na myśli newralgiczne sytuacje, w których klienci „rozliczają” nas z naszych obietnic. Konsumenci mają wobec nas określone oczekiwania. Kiedy nasza procedura od nich odbiega , mogą czuć się rozczarowani i niezadowoleni. Wystarczy, że w danym momencie klient poczuje się rozczarowany kontaktem z TAURONEM, a przełoży się to na negatywny wizerunek całej organizacji w jego oczach. W takiej sytuacji nasza marka zaczyna istnieć w świadomości klienta jako coś negatywnego. Taki klient będzie prawdopodobnie źle nastawiony do każdego kontaktu z nasza firmą. Trudno go będzie także przekonać, aby kupił jakiś inny produkt, czy rozszerzył ofertę podstawową. Również jedno negatywne doświadczenie, które klient opisze w mediach społecznościowych, może spowodować spadek zaufania do naszej marki u wielu innych klientów.
„Mapowanie” emocji
Aby poprawić doświadczenia klienta, musimy wiedzieć, co rzeczywiście utrudnia mu sprawne korzystanie z naszych usług. To niełatwe zadanie, ponieważ perspektywa ekspertów TAURONA, którzy pracują nad procesami czy produktami, różni się od perspektywy klientów. Najlepszym narzędziem, które pozwoli określić oczekiwania klientów w najważniejszych punktach styku, jest mapa podróży klienta.
Mapa pozwala nazwać, usystematyzować i uporządkować słabe punkty w kontaktach klienta z TAURONEM. Dzięki niej możemy wskazać i stale monitorować momenty prawdy. Mapa jest więc kanwą, na bazie której nasz zespół szczegółowo projektuje badania konsumenckie. Ich wyniki przybliżają odpowiedź na pytanie, co możemy zrobić, aby to, co oferujemy naszym klientom, jak najlepiej odpowiadało ich oczekiwaniom.
Trafna diagnoza
Aby uzyskać pełny obraz oczekiwań klientów w kontaktach
z TAURONEM, zbieramy informacje z kilku źródeł - pytamy klientów w badaniach ilościowych i jakościowych oraz pozyskujemy raporty zarządcze z systemów obsługowych. Zebranie materiału ze wszystkich dostępnych źródeł daje nam dopiero pełen obraz, który umożliwia rzetelną diagnozę. Jest ona podstawą rekomendacji zmian i wprowadzenia usprawnień w organizacji, tak by dany produkt odpowiadał oczekiwaniom klientów.
Zmiana - i co dalej?
Na tym etapie nasza praca się nie kończy. Musimy sprawdzić jak na zmiany, które wdrożyliśmy, zareagują klienci. Czy będą bardziej zadowoleni? Czy właściwie odczytaliśmy ich potrzeby? Dlatego zarządzanie doświadczeniem klienta to proces, który wymaga zaangażowania i współpracy wielu obszarów biznesowych. Dobrze sprawdza się w tych organizacjach, które wdrożyły zarządzanie procesowe, a w swoje DNA biznesowe wpisały proklienckość i elastyczne reagowanie na zmiany.