Mapa podróży klienta z TAURONEM

30.10.2018
Gdzie klient szuka informacji, jak przyłączyć się do sieci? Co czuje klient, który dostaje od nas informację, że ma dużą niedopłatę? Które momenty w naszej obsłudze  najbardziej denerwują klientów? To tylko niektóre z pytań, jakie zadaliśmy sobie  rysując mapę podroży klienta z marką TAURON. 
Nasze procesy obsługowe - okiem klienta 

Mapa podroży jest podstawowym narzędziem w zarządzaniu doświadczeniem klienta. Pozwala na dokładną analizę doświadczeń klienta z firmą oraz na sekwencyjne ujęcie wszystkich czynności, które musi wykonać klient, korzystający z prądu w TAURONIE. Podstawowym założeniem - a zarazem trudnością - jest przedstawienie  tych czynności z perspektywy klienta. Mapa pozwala spojrzeć na nasze procesy obsługowe
z dystansu, ponieważ tworząc ją, staramy się przyjąć perspektywę klienta. Perspektywa ta pozwala nam wskazać te momenty, w których nasze procedury obsługowe nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom klientów. To tak zwane  momenty prawdy, które decydują o tym, czy klient jest zadowolony z usług TAURONA. 

Mapa emocji klienta
 
Momenty prawdy, to te newralgiczne sytuacje, w których klienci  „rozliczają TAURONA z jego obietnic”.
Dzięki ich zidentyfikowaniu otrzymujemy informacje o motywacjach i zachowaniach klienta, co pozwala nam projektować i usprawniać procesy obsługowe oraz rozwiązania i usługi dopasowane do potrzeb klientów. 
Klienci mają wobec nas określone oczekiwania, jak powinniśmy się zachować  w pewnych sytuacjach. Kiedy nasza  procedura odbiega od  tych oczekiwań, klienci mogą czuć  się rozczarowani, źli, niezadowoleni.
Emocje, które z natury są nieracjonalne, często „rozlewają” się na inne obszary. Wystarczy, że w jednym momencie klient poczuje się rozczarowany kontaktem z TAURONEM - przełoży się to  na negatywny wizerunek naszej organizacji  w jego oczach. 

Eksperci „wchodzą w buty” klientów

Aby rzetelnie przedstawić mapę podroży klienta, zaprosiliśmy do współpracy  ekspertów z różnych obszarów biznesowych. Zbudowaliśmy ją z grupą specjalistów z obszarów sprzedaży, obsługi klienta  i dystrybucji.
Na każdym etapie próbowaliśmy „wejść w buty” klienta i spojrzeć na dany punkt styku klienta z firmą
z perspektywy jego oczekiwań,  potrzeb i dotychczasowych doświadczeń. 

Mapa - i co dalej?

Mapa jest narzędziem, które pozwala nam nazwać, usystematyzować i uporządkować  słabe punkty
w kontaktach z klientami. Umożliwia nam wskazanie i stałe monitorowanie momentów prawdy. Jest więc kanwą, na bazie której nas zespół projektuje szczegółowe badania konsumenckie. Ich wyniki przybliżają nam odpowiedź na pytanie, co możemy zrobić, aby to, co oferujemy naszym klientom, jak najlepiej odpowiadało ich oczekiwaniom. 

Jak budowaliśmy mapę podroży klienta?

Tłem dla mapy były czyste kartki rozwieszone na ścianach, a podstawowym „narzędziem” - kolorowe karteczki samoprzylepne. Każdy kolor odpowiadał innej kategorii, które opisywaliśmy dla każdego punktu styku klienta z TAURONEM:

Zielone- jakie działania klient podejmuje
Różowe- jakie emocje mu towarzyszą 
Pomarańczowe- jakie klient ma oczekiwania

Mapa w liczbach 

6 dni warsztatów
blisko 60 zaangażowanych pracowników z Grupy TAURON
7 metrów mapy w papierowej wersji

Mapa zawiera sześć tzw. „koszyków”:

chcę mieć prąd
decyduję – kupuję
korzystam i płacę
korzystam i mam problem
dokupuję
rezygnuję