Przychodzi uczeń do TAURONA, czyli Wiedza Edukacja Rozwój

19.06.2019
Każdy model edukacji musi być dostosowany do warunków w poszczególnych krajach i odpowiadać na potrzeby danej gospodarki. Także polscy przedsiębiorcy, stający przed wyzwaniami społecznymi i demograficznymi szukają najlepszych rozwiązań dla pozyskiwania młodych i zmotywowanych talentów. Małe zainteresowanie kształceniem zawodowym i preferencje rodziców i młodzieży, dążących do uzyskania wykształcenia wyższego powodują, że pomiędzy przedsiębiorcami zwiększa się rywalizacja o pozyskanie młodych specjalistów. Te wyzwania stawiają przed przedsiębiorcami nowe zadania związane z poszukiwaniem innowacyjnych rozwiązań i ciągłego uatrakcyjniania swojej oferty w zakresie form kształcenia zawodowego.
Odpowiadając na potrzeby gospodarki, perspektywę luki pokoleniowej oraz aktywnie angażując się w odbudowę szkolnictwa zawodowego w Polsce TAURON Polska Energia realizuje w latach 2018-2019 projekt w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) dla Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach działania 2.15 Kształcenie i szkolenie zawodowe dostosowane do potrzeb zmieniającej się gospodarki. Efektem projektu ma być pionierski model kształcenia dualnego w branży elektryczno – energetycznej, który po pozytywnym zaopiniowaniu przez MEN, konsultacjach z przedsiębiorcami branży, szkołami i uczniami, miałby być w przyszłości wdrożony jako ogólnie obowiązujący. Partnerami w projekcie jest 100 szkół z całej Polski, kształcących w takich zawodach, jak: energetyk, elektryk, technik urządzeń dźwigowych, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik chłodnictwa i klimatyzacji. Głównym założeniem innowacyjnego modelu kształcenia jest przygotowanie absolwentów – profesjonalistów, wszechstronnie wykształconych elektryków, gotowych skutecznie konkurować na rynku pracy w obliczu zmieniającej się gospodarki. Elektryków na miarę przemysłu 4.0.

Kończy się dziś rok szkolny. Dla Taurona był to rok szczególny, przede wszystkim ze względu na przeprowadzony w letnim jego semestrze pilotaż innowacyjnego modelu kształcenia dla zawodu technik elektryk. Realizacja pilotażu autorskiego modelu kształcenia w zawodzie technik elektryk, przygotowanego przez specjalistów metodyków w porozumieniu z przedstawicielami biznesu z branży elektryczno – energetycznej pozwoliła Grupie TAURON włączyć się w proces edukacji zawodowej nie tylko jako wykonawcy, ale twórcy i innowatora, który proponuje zupełnie nowy system kształcenia w zawodzie.

Do pilotażu zaproszone zostały cztery szkoły z obszaru województwa śląskiego i opolskiego: z Bierunia, Częstochowy, Katowic i Opola. Innowacyjny model kształcenia był realizowany w semestrze letnim roku szkolnego 2018/2019 przez 103 uczniów 1 i 2 klasy technikum, przy czynnym zaangażowaniu 17 instruktorów praktycznej nauki zawodu pracujących w spółkach TAURON Wytwarzanie, TAURON Ciepło i TAURON Dystrybucja. W ślad za współpracą ze szkołami pojawia się współpraca z blisko 100 gminami z całej Polski oraz z grupą doradców zawodowych, reprezentatywną dla każdego województwa. Warto wspomnieć, że pierwszym kamieniem milowym projektu było badanie potrzeb wśród nauczycieli szkół realizujących kształcenie zawodowe, przedstawicieli biznesu z branży elektryczno – energetycznej oraz doradców zawodowych w szkołach i instytucjach rynku pracy.

Innowacyjny model kształcenia, wypracowany przez metodyków przy współudziale wszystkich interesariuszy, zakłada zupełnie nowe podejście do realizacji kształcenia zawodowego. Bezpośredni kontakt ze środowiskiem pracy pozwolił uczniom na kontakt z najnowocześniejszymi technologiami obecnymi w Grupie TAURON. Zrealizowany program pilotażowy to blisko 4 km kabli zużytych podczas praktycznej nauki, setki podzespołów i umiejętność posługiwania się wszelkimi dostępnymi narzędziami, służącymi na co dzień zawodowcom. Uczniowie zostali wyposażeni w kompletny strój roboczy i środki ochrony osobistej. Każdy został, zgodnie z istniejącymi przepisami kompleksowo przygotowany od strony instruktażu stanowiskowego. Oprócz wiedzy praktycznej instruktorzy podczas całego pilotażu wyrównywali wiedzę uczniów z zakresu podstaw fizyki a także, już bardziej specjalistycznej, elektromechaniki i elektryki.

15 tygodni intensywnych zajęć praktycznych, blisko 50 nowoczesnych stołów warsztatowych, 90 godzin lekcyjnych, 4 wycieczki do Głównych Punktów Zasilających i Zakładów Wytwarzania Grupy TAURON. Wreszcie TAURONIADA – Olimpiada Elektryczna, która pozwoliła sprawdzić nie tylko poziom zdobytej wiedzy merytorycznej, ale także umiejętność pracy w zespole, komunikatywność, wiedzę z zakresu BHP i Ppoż oraz miękkie umiejętności adaptacji do panującej w zakładzie kultury organizacyjnej. Pilotaż modelu kształcenia to cztery nowoczesne warsztaty na terenach spółek GT, w pełni wyposażonych i przygotowanych na przyjęcie uczniów naelektryzowanych pozytywną mocą wiedzy, edukacji i rozwoju, świadomych wyboru ścieżki zawodowej związanej z branżą energetyczną. Wyniki przeprowadzonej wśród uczniów oraz nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu ewaluacji jednoznacznie pokazują, że kierunek kształcenia, oparty na modelu zaproponowanym przez TAURON to kierunek pożądany i doskonale wpisujący się we współczesne potrzeby ucznia, pracodawcy, szkoły i wreszcie gospodarki.